7 mei 2021

Jaaah, we zijn echt begonnen! Op de basisscholen Hubertus, Auris Florant en Jeanne ‘d Arc hebben we de afgelopen weken in een klas het project ‘De buurt als museum’ geïntroduceerd. De Juristenbuurt, die ons 'museum' wordt, kennen de leerlingen wel. Ze wonen er zelf, of ze kennen iemand die er woont. Ze gaan naar de winkels van de Westermarkt of ze spelen om de hoek in het Westerpark.

Pratend over het project dachten zo'n 60 kinderen actief mee:

Over het idee:
‘Gaan we dan eerst een museum metselen?’

Over de wijk:
‘Juffrouw, kunnen we niet beter in de wijk hierachter naar verhalen vragen? Daar wonen meer oude mensen, die hebben meer meegemaakt’

Over het samen ophalen van de verhalen van bewoners in de wijk:
‘Hoe moet dat als we aan de deur komen en een bewoner ons niet kan verstaan?’
‘Misschien moeten we in een envelop briefjes doen in verschillende talen’

Over het schilderen:
‘Als het schilderij een cadeau is moet het wel perfect zijn’
‘Ik vind schilderen leuk en ik heb er talent voor’

Over het cadeau voor de bewoners:
‘Wat als de bewoners de schilderijen niet mooi vinden?’
‘De bewoners zullen alle schilderijen mooi vinden, want ze voelen dat er een boodschap achter zit’

Over het museum:
‘Moeten we niet een spandoek ophangen? Dan kan iedereen zien waar het museum is.’

De brief
Dit project valt of staat bij de betrokkenheid en het enthousiasme van de kinderen, en daarmee zit het wel goed. Ze hebben allemaal een brief geschreven aan de buurtbewoners om ze over te halen om mee te doen:

‘Beste buurtbewoners, Geachten Meneer en/of Mevrouw, Beste meneer/mevrouw, lieve buurtbewoners, Merhaba teyze…..’, schreven ze, ’Ik heet…, ik ben.., mijn naam is…’

  • ‘Ik zit in groep 7 van Auris Florant’
  • ‘ Ik ben 9 jaar oud. Ik zit in groep 5/6 van Jeanne d’Arc. Willen jullie meedoen? Dit is kunst.’
  • ‘Wij (groep 8A van Hubertus) beginnen een project. Wij willen de wijk opvrolijken door er een museum van te maken’
  • ‘Daar hebben wij u hard bij nodig. Heeft u een voorwerp die waarde aan u hecht?’
  • ’…waar een verhaal achter zit? Wij willen daar een mooi schilderij van maken.’
  • ‘In ruil daarvoor moet u hem een paar weekjes voor het raam zetten’.
  • 'Als iedereen dat doet word het langzamerhand een museum.’
  • ‘Wij hebben deze brief ook in de rest van de buurt bezorgd, dus als u naar buiten zou lopen kan je alle mooie kunstwerken zien als een soort museum! Door dit project geven we u een kans om toch iets leuks te doen ondanks corona!’
  • Willen jullie meedoen met de buurt opvrolijken?   JA/NEE
  • ‘We hopen heel erg dat u meedoet! Het zou zonde zijn als niet.’
  • ‘Dan houden we een heel groot feest met een podium en muziek. Doe je ook mee?’
  • ‘Ook al is het corona, dit uitstapje kan doorgaan! Doe mee en zorg voor een leukere buurt.’
  • ‘Het wordt heel leuk!!’

‘Nog een fijne dag!’ ‘Tot ziens!’ ‘Groetjes!’ ‘Lievs’

1 reactie(s)

Inge Haverhals
Reacties totaal: 1
Re: Nieuws
Reactie 1 - geplaatst op: maandag 10 mei 2021, 17:49:46
Wat tof om te lezen dat de leerlingen van de andere scholen net zo enthousiast zijn als "onze kids" op Hubertus. Zoals al geschreven wordt: het project leeft echt bij ons in groep 8A, de kinderen denken heel actief mee en kunnen niet wachten tot ze de schatten mogen gaan verzamelen!

Groetjes (juf) Inge

Schrijf een reactie


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.