Fotos van opening buurtmuseum

16 juli 2021 Fotos van opening buurtmuseum

Op 2 juli is 'De buurt als museum' in Het Zand feestelijk geopend door alledrie de deelnemende basisscholen en de deelnemers aan de ouderenworkshops. Bekijk en download hier alle foto's van de opening.

De buurt als museum is geopend!

04 juli 2021 De buurt als museum is geopend!

Vrijdagmiddag 2 juli is ons buurtmuseum feestelijk geopend. Met korte speeches, een rode loper en een supergrote schaar. Vanaf nu zijn de kunstwerken dan eindelijk voor iedereen te bewonderen.

Ouderen schilderen Objet d'amour

29 juni 2021 Ouderen schilderen Objet d'amour

'Objet d'amour' is prachtig Frans voor een geliefd voorwerp. Het is ook het thema in de workshop-reeks Schilderen & Collage van stichting Stoute Schoenen voor ouderen uit Tilburg-West. Doel van de workshops is het verbeelden van het verhaal achter een betekenisvol voorwerp; van een lampje uit India tot een schoorsteenvegersattribuut.

De nieuwe verhalen

27 juni 2021 De nieuwe verhalen

In een museum horen ook bordjes met informatie bij de kunstwerken. Zo ook in ons museum. Met de titel van het werk en de naam en de leeftijd van de maker. Maar ook met uitleg, waar het schilderij over gaat.

Museumstukken schilderen

19 juni 2021 Museumstukken schilderen

De laatste weken werd er in drie groepen van de basisscholen in de buurt hard gewerkt aan de kunstwerken voor ons eigen buurtmuseum. De schilderijen zijn 50 x 50 cm. Serieus groot dus!

Nieuws van het Kinderpersbureau

12 juni 2021 Nieuws van het Kinderpersbureau

Vers van de pers! Kinderen van groep 8A van basisschool Hubertus schreven voor de website van hun Kinderpersbureau een stukje over De buurt als museum.

Schatten verzamelen in de buurt

28 mei 2021 Schatten verzamelen in de buurt

In kleine groepjes van 3 of 4 kinderen gingen we afgelopen week de wijk in. Om 'schatten' te verzamelen. Op zoek naar persoonlijke voorwerpen van bewoners met een bepaalde gevoelswaarde en een verhaal. Spannend! Want willen de bewoners wel aan ons project meedoen?

Informatiemiddag Gebakje Kunst

27 mei 2021 Informatiemiddag Gebakje Kunst

Als onderdeel van 'De buurt als museum' start Stichting Stoute Schoenen volgende week met een groep van 12 senioren de cursus Schilderen & Collage. De informatiemiddag op 27 mei bij WIJ West (met speciaal gebak!) was zeer goed bezocht.

De kinderen schrijven een brief

07 mei 2021 De kinderen schrijven een brief

Op de basisscholen Hubertus, Auris Florant en Jeanne ‘d Arc hebben we de afgelopen weken in een klas het project ‘De buurt als museum’ geïntroduceerd. Dit project valt of staat bij de betrokkenheid en het enthousiasme van de kinderen, en daarmee zit het wel goed. Ze hebben allemaal een brief geschreven aan de buurtbewoners om ze over te halen om mee te doen.

Voorbereidingen in volle gang

16 april 2021 Voorbereidingen in volle gang

Er wordt hard gewerkt aan de start van 'De buurt als museum' in Tilburg-West. Beeldend kunstenaar en projectleider Inge Koenen is druk in overleg met de drie deelnemende basisscholen in Het Zand, waar zij op 20 april zal gaan beginnen met de eerste introductie van het project. Iedereen is enthousiast en kan niet wachten om van start te gaan!