De Buurt als Museum is geopend!

10 juli 2022 De Buurt als Museum is geopend!

Afgelopen vrijdag is De Buurt als Museum in Tilburg-West officieel en feestelijk geopend, met een rode loper, een reuzenschaar en applaus voor alle kunstenaars. Vanaf nu is ons museum door iedereen te bezoeken. Met op woensdagmiddagen De Buurt als Podium!

Cadeautjes uitdelen

06 juli 2022 Cadeautjes uitdelen

De schilderijen zijn gemaakt en de museumbordjes geschreven. Klaar om naar de bewoners te gaan! Hoe zouden ze reageren op de cadeaus die speciaal voor hen geschilderd zijn?

Jong en oud

05 juli 2022 Jong en oud

Een maand geleden vond de eerste contactdag plaats van de leerlingen uit groep 8, van B.S. Antares met de ouderen van Stoute Schoenen. Zij zouden voor elkaar een schilderij gaan maken, naar aanleiding van het verhaal achter hun meegebrachte persoonlijke objecten. Na een maand hard werken en zwoegen gingen de deelnemers elkaar weer ontmoeten.

Verrassende verhalen

01 juli 2022 Verrassende verhalen

In een echt museum hangt naast een kunstwerk een museumbordje. Daarop kun je de titel lezen, de naam van de maker en kort wat informatie over het kunstwerk. Op de schilderijen in ons museum gebeuren de gekste en bijzonderste dingen. En die begrijp je pas echt goed als je de bijbehorende museumbordjes erbij leest. Én op die bordjes vind je ook een QR-code, die je naar de hele museumroute leidt.

De kunst van schilderen

29 juni 2022 De kunst van schilderen

De afgelopen weken werkten 63 kinderen hard aan de kunstwerken voor ons eigen Buurtmuseum. De lat lag hoog, want de bewoners verwachten een mooi groot schilderij dat te maken heeft met hun geliefde voorwerp.

‘….omdat ik veel heb meegemaakt.’ Over leeftijd heen.

26 mei 2022 ‘….omdat ik veel heb meegemaakt.’ Over leeftijd heen.

Voor De Buurt als Museum schilderen niet alleen kinderen een cadeau voor buurtbewoners. Vijf ouderen van De Duynsberg maken ook een schilderij voor vijf kinderen van groep 8 van basisschool Antares. En omgekeerd. Daarvoor gaan de kinderen bij de ouderen op bezoek bij De Duynsberg, om verhalen uit te wisselen.

Op zoek naar persoonlijke verhalen

24 mei 2022 Op zoek naar persoonlijke verhalen

Deze editie van De Buurt als Museum is een speciale. Twee groepen 7 van de twee scholen in Wandelbos halen alles uit de kast om twee verschillende deelbuurten in de wijk warm te krijgen om mee te doen. Deze deelbuurten - de Auteursbuurt en de Kruidenbuurt - zijn straks aaneen geregen tot één groot buurtmuseum. Er is veel over deze beide wijken gezegd, maar zijn de bewoners écht zoveel anders? We gaan het zien bij het ophalen van verhalen.

We beginnen met een brief

04 mei 2022 We beginnen met een brief

Vóór de vakantie maakten de groepen 7 van basisscholen Wandelbos en Antares kennis met het project De Buurt als Museum. Wat een enthousiasme en betrokkenheid! De kinderen kijken er naar uit om van de buurt een echt museum te maken. En dat gaan ze helemaal zelf doen! Ze schreven een brief om de bewoners te vragen om ons te helpen.

Voorbereidingen in volle gang

18 maart 2022 Voorbereidingen in volle gang

Er wordt hard gewerkt aan de start van De Buurt als Museum in de buurten Wandelbos-Noord en de Kleuren- en Kruidenbuurt in Tilburg-West. Beeldend kunstenaar en projectleider Inge Koenen is druk in overleg met de deelnemende basisscholen in de wijk, waar zij op 20 april zal gaan beginnen met de eerste introductie van het project. We kunnen niet wachten om van start te gaan!