4 mei 2022

Ja, inderdaad! Onze buurt mag écht wel opgevrolijkt worden!

Voor de vakantie maakten de groepen 7 van basisscholen Wandelbos en Antares kennis met het project De Buurt als Museum. Wat een enthousiasme en betrokkenheid!
Hoe kun je dat opvrolijken beter doen, dan van de buurt een echt museum te maken. En dat gaan we helemaal zelf doen.
Daarbij hebben we wel de medewerking van de bewoners nodig.
Hoe pakken we dat aan? We schrijven ze samen een brief.

Wandelbos
Voor groep(en) 7 van Wandelbos werd het een echte schrijfles in ‘hoe schrijf je een mooie en uitnodigende brief’.
Wat zet je er eigenlijk in? De kinderen overlegden eerst in kleine groepjes. Want een goeie brief is superbelangrijk om de bewoners te overtuigen om mee te doen.
Eerst een groet, dan het wat, maar zeker ook het hoe en waarom:
‘We vrolijke de buurt op met verschillende schilderijen en daardoor verschijnt er een Buurtmuseum.’
De hele brief uitschrijven in klad en daarna FOUTLOOS overschrijven met een vulpen.

Overtuigen
Met steekhoudende argumenten probeerden ze bewoners te overtuigen:

• ‘Wij willen bij elk raam van de buurt een schilderij ophangen. Maar daarvoor hebben we je hulp nodig om de schilderij achter u raam te hangen/zetten.’
  • ‘Het schilderij is een cadeau. Voor u van ons, omdat u meedoet.’
  • ‘Als ik het af heb kom ik het brengen’
  • ‘Jullie mogen het gratis voor het raam hangen’
  • ‘Het is leuk om mee te doen, want dan hebben we een buurtmuseum in de buurt.’
  • 'Als jullie willen helpen wordt de buurt leuker en dan is iedereen blijer’
  • ‘Meedoen is niet verpligt, maar het is wel leuk als u meedoet.’
  • 'Dus doe lekker mee!!!’

Antares
Ook in groep 7 van Antares werd hard meegedacht en geschreven:

• ‘Bij ons project zouden wij van een bijzonder voorwerp van u een schilderij willen maken’

En wel hierom:

• ‘Wij doen dit zodat er meer kleur is in de wijk’
  • ‘Voor een buurtmuseum voor een gezellige wijk’

Praktisch
Een leerling maakte een kant en klaar formulier dat bewoners kunnen invullen om zich aan te melden. Met invul-velden voor naam en adres én natuurlijk een handtekening. Superhandig!

Een ander kind leefde zich in in de toekomstige lezer van de brief:

‘Wij doen mee aan het project De buurt als museum. Nu vraagt u zich vast af: wat is De buurt als museum? De buurt als museum is dat wij de buurt als museum willen maken. Wij willen dan dat u mee zou willen doen.’

Geen speld tussen te krijgen!

‘Al vast bedankt!’

0 reactie(s)

Schrijf een reactie

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.