29 juni 2022

De afgelopen weken werkten 63 kinderen hard aan de kunstwerken voor ons eigen Buurtmuseum. De lat ligt hoog, want de bewoners verwachten een mooi groot schilderij over hun geliefde voorwerp.

Die voorwerpen lijken zo eenvoudig, maar de kinderen weten dat ze allemaal belangrijk zijn. Hoe ga je hier nou een eigen verhaal van maken? Want naschilderen mag niet. En er zijn meer voorwaarden: zo moet het hele schilderij vol, ieder plekje moet beschilderd zijn.

Met fantasie

Eerst gebruiken ze hun fantasie om te verzinnen waar het over moet gaan. Een plant groeit dan niet in de bloempot, maar vanaf een hoge berg naar beneden. Een hond loopt niet aan de lijn, maar vliegt in het heelal. Een kiwi-vogel eet met kiwi’s z’n buik vol. Met een verrekijker kun je door de tijd reizen. Een metalen ketting wordt een slang. Twee vogels doen een spel in een boom. Een boot lijdt schipbreuk en een jongen van 16 is helemaal alleen op de aarde.

Sommige kinderen zeggen dat ze het moeilijk vinden om iets te bedenken, maar uiteindelijk hebben ze allemaal van hun eigen idee een ontwerptekening gemaakt.

Toveren met verf

Schilderen is een heel ander verhaal. Dat is toveren met verf en zelf kleuren uitvinden.

Ze krijgen maar 5 kleuren -wit, bruin, geel, rood en blauw-. Alle andere kleuren hebben ze zelf gemaakt. Oranje is geel met rood en groen is geel met blauw. Dat wisten ze wel. Maar er bestaan natuurlijk meer tinten groen en hoe laat je iets op goud lijken? Veel uitproberen!

En hoe schilder je nou een wolk, boombast of dat iets glimt? Een woeste zee of een onmetelijk heelal? Schilderen is best ingewikkeld. Maar ook weer leuk. Je kunt namelijk maken wat je wilt, en dingen weer veranderen en aanpassen. Soms heb je spijt dat je iets hebt verbeterd. Maar dan weer maak je het met twee verfstreken iets heel speciaals!

Trots

Achteraf zijn bijna alle kinderen trots en tevreden op hun kunstwerk. Dat hebben ze toch maar mooi helemaal zelf gemaakt! En ze zijn allemaal anders geschilderd, net als in een echt museum.

Even later kom ik een van de kinderen tegen.
Ze leek tijdens de les erg te zwoegen. Had ze het wel leuk gevonden?

"O ja! Eerst dacht ik dat het heel moeilijk was. Maar ik ging gewoon schilderen en toen vond ik het echt leuk. En het is ook goed gelukt!”

En ja, ze was echt trots op haar schilderij en héééél benieuwd naar het museum straks.

Nou, anders ik wel!