6 juli 2022

De schilderijen zijn gemaakt en de museumbordjes geschreven. Klaar om naar de bewoners te gaan!

Nieuwsgierig

In de buurt was er onderling al over gesproken, begreep ik. Want soms hadden buren ook graag meegedaan. Wat zou je dan gekozen hebben en waarom?
Of ze vertelden een familielid of een vriend(in) over de brief die ze eerder hadden ontvangen. ‘Echt iets voor jou om mee te doen’, kregen ze dan te horen.
Nu waren ze nieuwsgierig: wat zouden de kinderen hebben bedacht bij hun geliefde voorwerp?

Op pad

In de Auteursbuurt stuurde ik de bewoners een mailtje: dinsdagmiddag komen de kinderen zelf hun schilderij overhandigen.
Wij zitten klaar!, mailt een bewoner terug.

In kleine groepjes gingen de kinderen -met hun schilderij onder de arm- op pad. Want samen je complimenten in ontvangst nemen is natuurlijk véél leuker dan alleen!
Niet alle bewoners waren thuis. Maar de kinderen hebben sowieso bij elkaar gezien hoe blij hun schilderij werd ontvangen! Soms met een zak snoep als beloning.

En als er nou niemand thuis was om het schilderij in ontvangst te nemen? Dan bracht ik ze verder rond. Samen met de schilderijen voor de Kruidenbuurt. Ieder schilderij kwam bij de rechtmatige ontvanger.

Uren, dagen ben ik op pad geweest om deze cadeautjes af te geven. De reacties waren hartverwarmend. Soms kreeg ik koffie en een persoonlijk verhaal. Samen bewonderden we het schilderij en lazen we het museumbordje. Vaak vertelde ik kort even over de maker, hoe hard hij of zij er aan had gewerkt.
Ze speculeerden wie er nog meer meededen in de straat. En waren ook nieuwsgierig naar de schilderijen van de anderen in de buurt. Er werden al ommetjes gepland. Een leuke wandeling met vriendinnen, de hond of een buurtgenoot. Sommige bewoners wisten al waar het schilderij straks komt te hangen: in een trapgat, bij hun schat, in de kamer.
Soms verstonden we elkaar niet ze goed. Maar begrepen we elkaar des te beter.

Bedankt!

Allemaal waren ze blij met hun schilderij, het speciaal voor hen geschilderde cadeau over hun favoriete voorwerp. Wat jammer dat de kinderen er niet bij waren!

Ohh!! Wil je de maker van me bedanken? Zeg maar dat ik er blij mee ben. Dat ik ‘m mooi vind. Dat hij/zij goed het gezien/geschilderd/bedacht heeft.

Dus namens alle bewoners: dank je wel Phileine, Sam, Fleur, Lotte, Taamir, Delivya, Shurvinio, Dani, Jade, Teun, Dina, Leia, Niels, Thijmen, Zoë, Maxime, Mesach, Kaan, Imran, Ties, Chaventley, Milan, Troy, Miraç, Mustafa, Daniël, Zahra, Max, Carlijn, Amina, Dajlan, Marcus, Amin, Mostafa, Chris, Tugra, Adam, Olivier, Ela, Ruweyda, Qais, Norgisha, Imoraisha, Jarden, Kaylee, Leen Najib, Assia, Anissa, Daniel, Romana, Intisar, Ali, Derija, Rimas, Lin, Yusra, Ecrinnisa, Sudenaz!